Voor jongeren
Wie zijn wij?

Laatste nieuws van Daniël

Van schuld tot vergeving
**Wat betekent ware vergeving volgens de Schrift?** *Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid (1 Johannes 1:9)* “Vergeving betekent vrijspraak van schuld, reiniging van zonden en zicht op het eeuwig leven. Alles begint in deze tijd, elke dag is opnieuw reiniging nodig, en eens zal het volkomen zijn in de heerlijkheid.” **Wat is het verschil tussen vergeving naar God en naar mensen?** “Vergeving is een daad: je rekent de ander niet toe wat hij je heeft aangedaan. God schenkt geestelijke vergeving door Christus. De vergeving van christenen onder elkaar heeft als Bron Christus. Verwerking is een proces. Je leert plaats te geven aan datgene wat er gebeurd is. Je kan het niet vergeten, maar leert het wel loslaten. De zware last ervan raak je kwijt. Als we over geestelijke vergeving spreken, hebben we het altijd over Christus. Zijn offer, Zijn bloed is beschikbaar. Je hoeft echt niet te wanhopen. Er is meer genade dan schuld en meer bloed dan zonde. Bid tot Hem. Doe je dat? Hij is bereikbaar, Hij wil je God zijn. Bij de doop heeft Hij het gezegd.” **Hoe is dit zichtbaar in het leven van een wedergeboren zondaar?** “Als je Gods vergeving ervaart, dan werkt dat door in je leven. Ootmoedigheid, zachtmoedigheid, mildheid zal er ontstaan. Als je dicht bij de Heere leeft, word je milder, zelfs als je verkeerde eigenschappen hebt. De zachtmoedigheid van de Meester, die je soms ook ziet in Zijn kinderen, wil je navolgen. Dat doet iets met je. Je wordt een nieuw schepsel.” **Hoe gaat een ziel gebukt onder schuld vóór de vergeving?** *Want mijn ongerechtigheden gaan over mijn hoofd; als een zware last zijn zij te zwaar voor mij (Psalm 38:5).* “De zonden zijn een zware last. Daar ga je onder gebukt. Dat bezet je. Het maakt je stil, soms teruggetrokken. Je hebt dan vaak geen zicht op vergeving. Je voelt de schuld tegenover God! Als er schuldbesef ontstaat, dan trekt dat ook naar de Heere toe. Verdriet over de zonde drijft je niet weg van de Heere. Voordat je zicht hebt op vergeving, is er niet alleen wanhoop. Wel aan wie je bent, je zonden. Maar dat is niet het enige. Je verlangt óók naar de Heere. Als je mag zien dat verlossing door de Heere Jezus kan, dan geeft dat verlangen en zoeken. Wanhoop nooit, zondigen gaat wel door, we blijven mens, maar de Heere is genadig! Christus is de weg tot God, Zijn offer tot verzoening.” **Ziet u het werk van de Heere onder jongeren?** “Jazeker, ik merk dat jongeren zoeken. Ik sprak een jongere die vertelde: ‘De Bijbel is heel belangrijk voor mij geworden, omdat de Heere mij mijn zonden liet zien. Biddend en vragend ben ik erin gaan lezen: ‘Heere, wilt U mij in het Woord ontdekken, Wie U bent? En dat heeft Hij gedaan.’ Dit mag hoop geven.’” *Meer lezen? Lees heel het interview op bladzijde 8-11 van Daniël #13 (2025).*
Lees meer
Vergeving
Terwijl ze in de regen naar huis rijdt, pijnigt ze nog steeds haar hoofd met het bedenken van Bijbelteksten. Maar de enige die haar te binnen willen schieten, zijn de drie teksten die haar cliënt steeds had herhaald. “Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt. Vergeef de schulden van je naaste. Wie is het die veroordeelt, want Christus is het Die rechtvaardig maakt.” Drukdoenerig was hij binnengekomen. Het was het derde gesprek dat ze als reclasseringswerker met hem zou voeren. “En”, vertelde hij zodra hij zat, ‘het was ook gelijk het laatste.” Want hij was christen geworden! En al zijn zonden waren vergeven. Dus de aardse rechter had niets meer te vertellen. Zij was ook christen, toch? Kwam dat even goed uit! Zij wist dus dat hij gelijk had. Oké, toen ze daarop aandrong, wilde hij best beloven de brief aan de slachtoffers te schrijven. Ze moest alleen wel bedenken dat die familie hem moest vergeven. “Wil je die mensen een brief gaan sturen, waarin je hen vertelt dat ze verplicht zijn om jou te vergeven? Zonder dat je hen vergeving vraagt?” Had ze verbijsterd gevraagd. “Precies”, had hij geknikt. Blij dat ze hem zo goed begreep. Remmend voor wéér een rood verkeerslicht, verwijt ze het zich opnieuw. Waarom had ze toch zo met haar mond vol tanden gezeten? Onprofessioneel als reclasseringswerker en tekortschietend als christen. Ze wist zeker dat zijn redenering niet klopte en dat hij onrechtvaardig was, door zijn slachtoffers zo te behandelen. Maar waar in de Bijbel vond ze het bewijs van deze overtuiging? Bijna verdedigend had ze gezegd: “Er staat toch nergens: beroof je naaste, mishandel hem gerust als hij daarbij in de weg loopt, want hij moet je toch vergeven?” Nou, dat dacht hij eigenlijk niet, al kende hij de Bijbel nog niet zo goed. “Maar”, zei hij, “deze teksten staan wel in de Bijbel, heeft de evangelist gezegd.” En terwijl hij een Bijbel uit zijn tas trok, ratelde hij opnieuw de teksten op. Drie gele post-its staken uit de Bijbel, daar, waar hij de betreffende teksten vinden kon. Ze had gekeken maar die gele papiertjes, met daaromheen, nog zo heel veel meer Bijbel. Die haar cliënt niet gelezen had, maar zij wel. En toch bleef haar hoofd zo leeg... Over een week is er een nieuwe afspraak. Met veel moeite had ze hem kunnen overtuigen om dan terug te komen. Een week om na te denken en te onderzoeken, hoe ze hem van repliek kan dienen. Getoeter klinkt achter haar. Het licht staat op groen. Zuchtend trekt ze op. Denk en onderzoek jij met haar mee? *Hij heeft u bekend gemaakt, o mens! wat goed is; en wat eist de HEERE van u, dan recht te doen, en weldadigheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God? (Micha 6:8)* *Mieneke Oudshoorn*
Lees meer
Verdwaald als een schaap, gedragen door de Herder
Dominee De Raaf is een man die helder over gelijkenissen spreekt: “Het zijn verhalen uit het gewone leven met een geestelijke boodschap. Soms vertelt Jezus een heel verhaal, zoals die van de verloren zoon, maar soms bestaat de gelijkenis slechts uit één zin. De betekenis ligt niet altijd voor de hand. Soms geeft Jezus de uitleg erbij, soms moet je die zelf zoeken. De context is dan belangrijk: wat gebeurt er om het verhaal heen?” **Waarom sprak Jezus eigenlijk in gelijkenissen?** “Wij denken vaak dat het een zegen is. En natuurlijk, voorbeelden helpen ook ik gebruik ze in Boskoop vaak, vooral voor de kinderen. Maar Jezus sprak juist in gelijkenissen, omdat de mensen Zijn boodschap niet wilden aannemen. Een gelijkenis is iets wat tegelijkertijd verbergt én openbaart. Op een gegeven moment vragen de discipelen waarom Hij dat doet, en dan zegt Hij: *‘Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.’* Hij haalt dan een profetie van Jesaja aan waarin staat dat mensen zullen horen, maar niet begrijpen. Het spreken in gelijkenissen is dus voor degenen die ze niet begrijpen een oordeel. Verharding treedt op als je onbekeerd blijft onder de prediking. Dat is aangrijpend.” **Waarom legt Hij gelijkenissen dan niet altijd uit?** “Soms is het moment er nog niet naar. Zoals toen Hij zei dat Hij de tempel zou afbreken en in drie dagen weer opbouwen. Dat ging over Zijn sterven en opstanding, maar dat paste toen nog niet in het begrip van de discipelen. Later, door de Heilige Geest, begrepen ze het. Zo werkt het nog: wat je nu niet snapt, kan later in je hart terugkomen.” **Wat vraagt dat dan van jongeren?** “De prediking is ervoor om gelijkenissen uit te leggen. Maar de vraag is: ga je daarna weer naar huis en klap je je Bijbel dicht? De discipelen begrepen de gelijkenis van de zaaier niet en vroegen de Heere Jezus om uitleg. Dat moet jij ook doen! Vraag je op je knieën: Heere, wilt U deze gelijkenis verklaren?” **Welke gelijkenis raakt u persoonlijk het meest?** “Ik vind dat een lastige vraag. Alles uit Gods Woord is belangrijk, juist ook wat me misschien niet aanspreekt. Maar de gelijkenis van de zoekende herder, die het ene schaap vindt, raakt me diep. Dat ben ik: dwaalziek en telkens op de verkeerde weg. Psalm 119 zegt: Ik heb gedwaald als een schaap. Die herder tilt dat volwassen, zware schaap op z’n schouders. Dat is zo’n teer beeld van Wie de Zaligmaker wil zijn voor een ellendig mens.” *Meer lezen? Lees heel het interview op bladzijde 8-11 van Daniël #12 (2025).*
Lees meer
Uitgelichte activiteiten
21+ Jongerenavond 'Gelijkenissen & beeldtaal'
Locatie Hoornbeeck, Gouda
Datum D.V. zaterdag 6 september 2025
21+ Zomeruitje
Locatie Utrecht
Datum D.V. 20 september 2025
21+ Jongerenavond 'Profetie en voorzienigheid'
Locatie Gereformeerde Gemeente, Wageningen
Datum D.V. zaterdag 4 oktober 2025

Nieuws

Zichtbaarheid belangrijk voor Jeugdbond in 2024
In het jaar 2024 is door de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten hard gewerkt aan zichtbaarheid binnen de achterban. Zichtbaarheid was er letterlijk door een nieuwe, frisse

Jongerenblad Daniël
Daniël is het jongerenblad dat je helpt om na te denken over geloof, keuzes en het leven van elke dag. Je leest er intervieuws, verhalen en

Wat doet de Jeugdbond voor jou? Een compleet overzicht
Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) is er voor jou. Of je nu jongere bent, leidinggevende, ouder of kerkenraadslid. De JBGG biedt je van alles, wat helpt