Voor jongeren
Wie zijn wij?

Laatste nieuws van Daniël

Arm op aarde, rijk in eeuwigheid
**Het thema gaat over rijkdom. In de Bijbel staat hier een bekende gelijkenis over in Lukas 16. Wat is het verschil tussen de rijke man en de arme Lazarus?** “In deze gelijkenis wordt hij de arme Lazarus genoemd, maar hij was ontzettend rijk. Maar hoe weten we dit? Dat komt juist naar voren in het vergelijken van het sterven van deze twee personen. Over Lazarus kunnen we lezen: en het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham. Over de rijke man lezen we: En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot. Het contrast is zo groot. De rijke man was rijk op aarde, maar moest alles achterlaten en kon niets meenemen. Nadat hij zijn ogen opslaat in de hel, verlangt hij maar één ding: een druppeltje water. Hoe anders is dit bij Lazarus. Zijn naam betekent: hulp van God. Hij had eeuwige rijkdom gekregen van God door het offer Christus. Als arme het leven uitgegaan, als rijke de hemel ingedragen.” **In de Bijbel staat het verhaal met de rijke jongeling. Het gaat hier ook over het liefhebben van de naaste. Is het verkeerd om rijk te zijn?** “Nee. De Bijbel heeft meerdere voorbeelden van rijke mensen. Denk maar aan Abraham en Job, zij waren beiden steenrijk. Maar waar brengt die rijkdom je? Gaat het vooral om eigen eer? Want, de mens is van nature geneigd God en zijn naaste te haten. De liefde waar het bij de rijke jongeling over gaat, komt van God vandaan. Als wij deze liefde niet krijgen, missen we alles en blijven we alleen maar met onszelf bezig. Doch de meeste van deze is de liefde (1 Korinthe 13:13). Dit zie je terugkomen in de geschiedenis van de rijke jongeling. De Heere Jezus beminde hem. Niet vanwege zijn rijkdom, maar omdat hij uiterlijk naar Gods geboden leefde. En toch, wat zegt Hij dan? Verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Dan wordt hij bedroefd. Waarom? Hij miste de liefde om de Heere Jezus te volgen. Zalig worden en de Heere Jezus liefhebben is vanuit de mens onmogelijk.” **Wat wordt er bedoeld met tienden geven?** “Je tienden geven was een wet voor de Joodse burger. Die bepaalde dat een Israëliet een tiende deel van zijn inkomsten moest geven aan de dienst van de Heere (Leviticus 27:30-32). Die wetten zijn allang niet meer van toepassing. Toch heeft het ons iets te zeggen. Wat hebben wij over voor de Heere? Denk bijvoorbeeld aan de biddag en dankdag. Is Hij het niet waard om iets terug te geven?” *Meer lezen? Lees heel het thema-artikel op bladzijde 8-11 van Daniël #11 (2025).*
Lees meer
Just a little bit more
Over geld zijn we niet gauw uitgepraat. Pas sprak ik jongens die vonden dat alles wat ze deden geld moest opleveren. Verdienen! Belangrijk! Dat er ook veel gebeurt wat geen cent oplevert, is bij hen nog buiten beeld. Stel je voor dat je moeder, je vader de uren in rekening brengt voor de zorg aan jou? Absurd toch? Zo is het ook met de uren van mantelzorgers voor ouders of buren. Wat denk je van de tijd die leidinggevenden aan verenigingswerk besteden? Die uren géven ze. Geld speelt daarbij geen rol. Geld is een ruilmiddel om er spullen of diensten voor te krijgen. Je koopt een pak melk, kleding of een fiets. Iemand verbouwt je huis en daar betaal je hem voor. Je ruilt je geld in voor iets anders. Je kunt geld ook géven aan of voor iemand die het nodig heeft. De barmhartige Samaritaan ontfermde zich niet alleen over de ernstig gewonde man door hem te verzorgen, maar hij wilde ook de kosten van het verblijf in de ziekenboeg van de herberg betalen. Dat is de goede kant van geld. Er is helaas ook een andere kant. Vaak is het zo dat hoe meer geld je hebt, des te moeilijker het wordt om het uit te geven. Dan ben je er niet op gericht om anderen erin te laten delen, maar om het te vermeerderen. Spreuken 30 vers 15 begint met een korte getalsspreuk: De bloedzuiger heeft twee dochters: Geef, geef! De bloedzuiger is hier het beeld van grenzeloze begeerte. Het is voor de bloedzuiger nooit genoeg. Er is altijd begeerte naar meer: “Geef, geef!” Natuurlijk, we hebben geld nodig om te kunnen leven. Er is ook niets mis met sparen voor later. Maar er is nog nooit zoveel spaargeld geweest als nu, terwijl de armoede bepaald niet minder wordt. Dat is wel mis. In de Bijbel wordt gesproken over het geven van tienden. Het zal je verbazen hoe goed het is om in ieder geval 10% weg te geven van wat je aan geld binnenkrijgt. Verdien je veel, dan geef je veel. Je leert er iets door (geven) en je krijgt er iets voor terug (zegen). Dat geldt ook voor de 10 procent van je twee euro zakgeld. Lees Maleachi 3:7-12. De eerste miljardair van de Verenigde Staten, John D. Rockefeller, werd gevraagd hoeveel geld er nodig is om gelukkig te maken. Rockefeller antwoordde: Just a little bit more. Net een klein beetje méér.” De man heeft daarmee kort en bondig gezegd hoe het is: geld is nóóít genoeg om je gelukkig te maken. *Paul Eikelboom*
Lees meer
Al Uw baren en Uw golven
**Kwaad, chaos, wanorde, oordeel** Als je zo dit beeld in gedachten neemt, kun je begrijpen dat in het Joodse denken de zee de betekenis heeft van kwaad, chaos, wanorde. Ook in de Bijbel vinden we deze betekenis van de zee terug. Denk maar aan Psalm 42: al Uw baren en Uw golven zijn over mij heen gegaan. En Psalm 77: *Uw weg was in de zee, en Uw pad in grote wateren, en Uw voetstappen werden niet bekend.* Of Jesaja 5: *En zij zullen tegen hetzelve te dien dage bruisen als het bruisen der zee. Dan zal men de aarde aanzien, maar zie, er zal duisternis en benauwdheid zijn, en het licht zal verduisterd worden in haar verwoestingen.* Waarom wordt in de Bijbel het beeld van de zee gebruikt? Betekent dit dat chaos, kwaad, wanorde net als de golven van de zee vrij spel hebben? In deze wereld, in jouw leven? Dat ramp na ramp je kan treffen en dat het nooit ophoudt? Of heeft dit beeld van de zee ons méér te zeggen? **Eindeloze golven** Laten we gaan kijken bij Job. Wanneer het over lijden gaat, wordt Job nogal eens genoemd. Als je nu het beeld van de zee weer in gedachten neemt, zie je het voor je in Job 1. Ramp na ramp treft Job. De dood van zijn vee, zijn knechten, zijn kinderen, het einde van zijn gezondheid, de woorden van zijn vrouw, de woorden van zijn vrienden. Het is niet verwonderlijk dat de Heere in Job 38 het beeld van de zee gaat gebruiken. De ene golf was nog niet verdwenen of de volgende golf was over Job heen gespoeld. Wat een vernietigende krachten. Job houdt echt helemaal niets meer over. En als zijn vrienden dan ook nog gaan zeggen dat hij vast gezondigd zal hebben, heeft hij nog slechts één verlangen: zijn eigen zaak bij God bepleiten en van Hém antwoorden krijgen. Maar dan gaat de Heere het in Job 38 omdraaien. In plaats van antwoord te geven op al de vragen die Job uitgeschreeuwd heeft, gaat de Heere vragen aan Job stellen. *Meer lezen? Lees heel het thema-artikel op bladzijde 8-11 van Daniël #10 (2025).*
Lees meer
Uitgelichte activiteiten
21+ Jongerenavond 'Kijk uit!'
Locatie Hoornbeeck, Amersfoort
Datum D.V. zaterdag 5 juli 2025
21+ Jongerenavond 'Gelijkenissen & beeldtaal'
Locatie Hoornbeeck, Gouda
Datum D.V. zaterdag 6 september 2025
21+ Jongerenavond 'Profetie en voorzienigheid'
Locatie Gereformeerde Gemeente, Wageningen
Datum D.V. zaterdag 4 oktober 2025

Nieuws

Echte rijkdom komt van boven!
Wat was het mooi, hè?Ruim 500 jongeren kwamen vanavond samen tijdens het Daniël Jongerenevent in Barneveld. Samen voor ontmoeting en bezinning, rondom het thema Rijkdom, een

Trainingsaanbod seizoen 2025/2026
Denk je al na over het nieuwe seizoen? Liep je afgelopen jaar tegen dingen aan die je anders zou willen? We hebben weer een mooi

Terugblik Bondsdagen 2025
Het was soms muisstil, tijdens de Bondsdag die zaterdag 17 mei in tien verschillende kerkgebouwen door het hele land werd gehouden. En dat is bijzonder.